Communiceren met personeel


Communiceren met personeel

Publicatie datum 7 september 2020

Auteur: Rianne Steinz

Communiceren is één van de belangrijkste pijlers in een goede organisatie. Want waar ben je als organisatie als je niet goed communiceert? Inderdaad = nergens. Maar hoe kan je nou goed met je werknemers communiceren en hoe stimuleer je ze om ook goed met elkaar te communiceren? 

  

Maar waarom moeten we communiceren? Nou, wel hierom!  

  • Werknemers voelen zich gewaardeerd als je ze vraagt om hun mening, hun verhaal of om hun kennis te delen. Dit zorgt uiteindelijk voor meer betrokkenheid bij de organisatie; 
  • Dankzij veel communicatie zowel onderling als van boven naar beneden wordt er een open cultuur gecreëerd. Hier kunnen zowel de werkgever als de werknemers van leren; 
  • Door open en duidelijk te zijn wordt transparantie gestimuleerd. Dit verminderd de kans dat er geroddeld wordt en er daardoor scheve verstandhoudingen ontstaan; 
  • Slechte communicatie kan ervoor ervoor dat taken verkeerd worden begrepen of deadlines worden gemist. Bij goede communicatie ontloop je dit en zorg je meteen voor de juiste productiviteit bij de werknemers. 

 

Onderlinge communicatie verbeteren

  • Zorg ervoor dat er niet telkens overleg plaatsvindt bij dezelfde afdeling. Maak eens een afspraak met twee afdelingen en laat ze brainstormen over de processen. Zo kunnen verschillende afdelingen ook kennis met elkaar uitwisselen. Als er dan in de toekomst iets mag voordoen, is de drempel om naar elkaar toe te gaan kleiner; 
  • Blijf feedback naar beneden geven, maar zorg ook dat werknemers feedback aan jou als werkgever kunnen geven. Vraag ze eens om hun mening of wat jij als werkgever kan verbeteren in de organisatie. Ze voelen meer gehoord en hebben eerder het gevoel dat jij ook je best doet voor een goede communicatie; 
  • Ondanks dat er nu meer thuis gewerkt wordt, is het niet de bedoeling dat alles via de mail gecommuniceerd wordt. Attendeer collega’s en werknemers ook op het feit dat Teams/Zoom bestaat  of dat er überhaupt gebeld kan worden; 
  • Deel eens wat vaker wat er speelt in de organisatie. Er is altijd wel iets dat je graag met trots wilt delen of iets waar je je onzeker over voelt. Doe dat dan ook wat vaker en laat zien dat ze best mogen weten wat er speelt bij jou in je torenkamer. 

 

Contact

Wil je op de hoogte blijven van de actualiteiten rondom HR en Recruitment? Hou de nieuwspagina in de gaten of neem contact met ons op. Vergeet PAVO Advice niet te volgen op LinkedIn en Facebook!

 

Foto door Alex Andrews via Pexels

 

Gerelateerde artikelen

Wanneer mag ik iemand ontslaan?

Oproepkrachten in 2020, hoe en wat?

‘Er zijn geen voordelen verbonden aan thuiswerken..’

De Nederlandse vacaturemarkt heeft 28% ingeleverd sinds de Corona uitbraak

Recruitment in de zomer op een lager pitje 

 

Tags : Communicatie, communiceren, thuiswerken,