Functioneringsgesprek


Functioneringsgesprek

Publicatie datum 29 januari 2021

‘Is 1 beoordelingsgesprek per jaar niet voldoende dan?’ Dit is wat veel leidinggevende zeggen wanneer het om functioneringsgesprekken gaat. Het is juist belangrijk om vaker het gesprek aan te gaan met de medewerkers om zo te kijken hoe het gaat. Dit om beide partijen inzicht te geven in het functioneren. Maar ook om toekomstperspectieven door te spreken.

 

Werknemer staat centraal

Met het voeren van functioneringsgesprekken krijg je inzicht in het functioneren van de werknemer. Van persoonlijke inzet tot gestelde doelen in het ontwikkelplan. Kijkend naar de toekomstplannen in de loopbaan van de werknemer. In het gesprek zullen de bereikte resultaten worden vergeleken met de daadwerkelijk gemaakte afspraken van de werknemer. Door het gesprek tijdig aan te gaan is het mogelijk om de werknemer bij te sturen of hulp te bieden. Het is belangrijk dat de werknemer zich gehoord voelt en dat je als werkgever de hulp kunt bieden die nodig is. Op dat moment zal de werknemer zich ook beter inzetten om het functioneren te verbeteren. Als een werknemer zich niet gehoord of geholpen voelt is het mogelijk dat het functioneringsgesprek juist averechts werkt en minder zal presteren. Door hulp te bieden is de werknemer in staat om de gestelde doelen te bereiken. Aan de hand van gesprekken over het functioneren kan het resultaat- of ontwikkelplan worden bijgesteld.

 

Voordelen

  • Vaker en beter inzicht in het functioneren van de werknemer;
  • Meer motivatie om de gemaakt afspraken te behalen;
  • Verbetering van de verstandhouding tussen leidinggevende/werkgever en werknemer;
  • Leidinggevende/werkgever krijgt ook feedback op zijn/haar functioneren;
  • Werknemers kunnen eigen ontwikkelwensen waarmaken;
  • Beter functioneren wat een positieve invloed heeft op de klanten van de organisatie;
  • Administratief vastleggen van het functioneren van een werknemer;
  • Beter inzicht verwerven in de capaciteiten in de organisatie;
  • Werknemers inspraakmogelijkheid te bieden over het functioneren.

 

Verschil functionerings- en beoordelingsgesprekken

Maar wat is nu het belangrijkste verschil tussen functionerings- en beoordelingsgesprekken? Bij een functioneringsgesprek bespreken werknemer en leidinggevende het functioneren. Ook is het een wisselwerking in de communicatie. Er komen onderwerpen aan bod zoals bijvoorbeeld persoonlijke inzet, toekomst in functioneren en de huidige status van de gemaakt afspraken over het functioneren. Terwijl bij een beoordelingsgesprek de leidinggevende een oordeel geeft over hoe de werknemer het afgelopen jaar heeft gewerkt. De werknemer moet hierbij vooraf weten wat er besproken gaat worden. Dit gesprek heeft vaak ook gevolgen voor het salaris of contract van de werknemer. In de CAO staat vast waar er beoordeeld op wordt.

 

Contact

Heb je behoefte aan tips rondom functioneringsgesprekken? Bekijk het artikel van de KVK dan hier. Wil je op de hoogte blijven van de actualiteiten rondom HR en Recruitment? Hou de nieuwspagina in de gaten of neem contact met ons op. Vergeet PAVO Advice niet te volgen op LinkedIn, Instagram en Facebook!

 

Gerelateerde artikelen

Tips en trick om HR te digitaliseren

Thuiswerk tips

Maak kennis met PAVO Advice

Tips: waar let je op bij een online sollicitatie als sollicitant?

Minimaliseer de afleiding tijdens thuiswerken nu!

Meer fysieke klachten tijdens het thuiswerken

Tags : beoordeling, functionering, functioneringsgesprek, ontwikkeling,