De gevolgen van (negatieve) invloed van collega’s


De gevolgen van (negatieve) invloed van collega’s

Publicatie datum 10 juni 2020

Zie jij je collega’s of je gezin/huisgenoten vaker? De kans is aanwezig dat je antwoord: collega’s is. In tegenstelling tot je gezin, huisgenoten en/of vrienden heb je deze niet voor het uitkiezen. IT-Detacheerder Peak-it heeft daarom in mei 2020 een onderzoek vrijgegeven over de invloed van collega’s op de werkvloer en wat voor gevolgen dit heeft. Van vermijden op de werkvloer tot thuiswerken en van ontslag nemen tot gesprekken met de manager aan gaan.

 

Ik (colle)ga ervandoor!

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 24% van alle werkende Nederlanders, weleens van baan is verwisseld vanwege één of meerdere collega’s. Dit omdat zij botsen, zich niet prettig voelen of elkaar feedback geven geen oplossing meer biedt. Hierbij stappen vrouwen met 28% iets vaker op dan mannen met 21%. Het blijkt uit dit onderzoek ook dat 9% van alle ondervraagde aangeeft dat ze bewust thuiswerken om andere collega’s te kunnen ontwijken.

 

Wie niet wil ruiken, moet maar voelen

Het blijkt ook dat een van onze vijf zintuigen ook een reden is om een collega te vermijden. 21% van de Nederlanders heeft een collega wiens persoonlijke geur, volgens hen, niet te harden is. Geur speelt een grote rol in zowel aantrekkingskracht als het ook doet in afkeer. Een pepermuntje kan je nog wel subtiel aanbieden, maar een douche en zeep wordt al snel een ding. Een oplossing is om via smell-well.net anoniem, op subtiele wijze, aan een collega te laten weten dat diegene niet fris ruikt. Het is misschien een oplossing voor jou, maar kan degene die niet fris ruikt, een nare nasmaak geven. Het beste is om een één-op-één een gesprek aan te gaan. Vaak is iemand niet bewust van zijn/haar eigen geur en is het fijn wanneer iemand er iets van zegt.

 

Geluk in je tweede huis

Veel mensen zijn, gevoelsmatig vaker op kantoor dan thuis. Het is belangrijk om je op kantoor prettig, veilig en als het mogelijkelukkig te voelen. Het feit dat een op de vier mensen van baan veranderd omdat hij/zij het niet kan vinden met een collega is een vervelende ontwikkeling. Probeer wanneer je spanning voelt tussen twee partijen het of bespreekbaar te maken of de manager in te schakelen. Het is voor de twee mensen in kwestie, waar het niet tussen botert, al vervelend om spanning te voelen. Maar het is vaak ook voelbaar voor de mensen eromheen. Ook wordt er aangeraden om met regelmaat een borrel te organiseren, teamuitjes te doen, maar ook om zo nu en dan een teambuilding activiteiten te doen met het team.

 

Adviezen om zelf irritatie te verminderen

Uit bovenstaand onderzoek blijkt dat 24% van de Nederlanders weleens van baan is gewisseld omdat zij een collega niet konden uitstaan. Dat betekent dus dat 76% van de mensen zich niet uit het veld hebben laten slaan door irritatie, ongenoegen of pestgedrag. Dit is heel positief omdat het niet altijd makkelijk is om weer naar kantoor te gaan. Wel zijn er adviezen om het leven op kantoor voor jezelf makkelijker te maken:

 

  1. Zoek gespreksonderwerpen die overeenkomen. Het kan zijn dat irritaties ontstaan uit het feit dat jullie het over onderwerpen niet eens zijn of elkaar qua interesses op weinig vlakken vinden. Maar probeer het eens te hebben over televisieprogramma’s, bekende Nederlanders of restaurants waar je graag komt. Zo hou je de gesprekken luchtig en kan je voorkomen dat je botst op zwaardere onderwerpen zoals politiek. Door te small talken kunnen negatieve gevoelens een beetje wegebben.

 

  1. Realiseer je dat moeilijk gedrag vaak ergens vandaan komt. Dat praat vervelend gedrag niet goed. Maar wanneer iemand dagelijks snauwend en chagrijnig binnen komt, kan dat best ontstaan vanuit een moeilijke thuissituatie. Met dit in gedachte kan je gedrag van een ander beter relativeren. Dit betekent niet dat je volledig over jezelf heen moet laten lopen. Wanneer iemand echt over jouw grenzen heen gaat, kan je het beste contact zoeken met de manager.

 

  1. Probeer je niet te ergeren. Je kan een collega nou eenmaal niet veranderen. Er zullen altijd mensen zijn die vaak te laat komen, de kantjes er vanaf lopen of niet jouw type mens zijn. Leer om daar vrede mee te hebben en dat je geen controle hebt op mensen en dingen die niet zijn zoals jij (wilt).

 

  1. En Als laatste: accepteren. Je kan niet met iedereen vrienden zijn en je blijven ergeren is ook niet goed voor je hart. Je kan de situatie accepteren en wanneer iemand iets zegt het laten gaan. Ook kan je het uitspreken met de collega. Dan weten jullie beide waar jullie aan toe zijn.

 

Contact

We hebben onze collega’s nou eenmaal niet voor het uitkiezen. Dit betekent ook dat je zomaar met je neus in de boter kan vallen en hele goede connecties maakt waarvan je dit niet had verwacht.

 

Zin om eens een (virtueel) kop koffie met ons te drinken? Neem contactmet ons op of bel naar 0229 317 444 en wij maken graag kennis met jou. Wil je meer informatie over actuele onderwerpen, HR gerelateerde artikelen of over wie PAVO is? Dat kan ook! Neem een kijkje op onze nieuwspagina. 

Tags : collega's, invloeden, manager, negatieve invloed collega's, ontwijken, thuiswerken,