Hoe beweeg je meer op kantoor?


Hoe beweeg je meer op kantoor?

Publicatie datum 16 juli 2020

Hoe ziet jouw werkdag eruit? Werk je 40 uur op kantoor en zit je minimaal drie uur per dag in de auto of werk je parttime in een winkel waar je kan rondlopen? Voor deze opties en alles ertussen en erbuiten is het goed om met regelmaat te bewegen en zo min mogelijk te zitten. Volgens recent onderzoek zitten 45,6% van de Nederlanders gemiddeld 7 uur per dag. Dit is het hoogste cijfer van alle Europese landen. Daarom raden steeds meer organisaties aan om meer te bewegen, minder te zitten en goed op de houding te letten.

 

Waarom is bewegen goed?

De Hartstichting geeft aan dat bewegen helpt om stress te verminderen en om je fitter en energieker te voelen. Ook slaap je beter en kan jij je beter concentreren. Je gewicht blijft eerder op peil en verbetert de verhouding tussen goede en slechte cholesterol. Buiten deze voordelen om, is het goed om tijdens en buiten kantoortijden te bewegen. Dit voor hogere productiviteit, een beter humeur en fouten maken wordt verminderd. Het wordt daarom dus aangeraden om tijdens kantooruren vaker en meer te bewegen. De Japanse arts Yoshiro Hatano toonde aan dat een gemiddeld persoon 6000 stappen per dag zet, maar dat 10.000 stappen per dag nodig zijn om gezond te leven. Het verschil van 4000 stappen staat gelijk aan 30 minuten extra wandelen per dag. De Hartstichting zegt dat de bewegingsnorm voor volwassen 2,5 uur/ 150 minuten per week is. Deze twee bewegingstheorieën slaan dus op elkaar aan. Ook is het belangrijk om niet te vaak stil te zitten.

 

Hoe kan ik meer bewegen?

Werk je op kantoor? Meer bewegen is niet altijd makkelijk maar je kan proberen om stapsgewijs verschillen aan te brengen. Je kan klein beginnen en steeds grotere veranderingen aanbrengen. Dit kan je doen door minder de lift te pakken, op andere verdiepingen naar de wc te gaan, naar je werk te lopen/fietsen of je auto een stukje verder te parkeren. Ook kan je bijvoorbeeld tijdens het telefoneren, opstaan en lopen. Een onderzoek van de universiteit van Illinois zegt ook dat dit de hersenactiviteiten positief beïnvloed en zo stress wordt verminderd. Bied ook vaker aan om drinken te halen voor je collega’s. Om zo fit mogelijk te blijven is de norm 30 minuten aaneengesloten te bewegen tijdens kantoordagen.

 

Bijhouden

Je kan spel- en sportelementen toevoegen met collega’s. Het is een mogelijkheid om bijvoorbeeld een bord bij te houden met wie het meeste koffie of thee gaat halen, wie als eerste tien keer in de pauze gelopen heeft of wie het vaakste de 10.000 stappen aantikt in een maand tijd. Deze persoon kan dan een privilege winnen. Denk aan de vrijdagmiddag-snack uit kiezen, een uurtje eerder weg of een bosje bloemen ontvangen. Ook kan je via apps bijhouden wie het meeste loopt. Heeft je bedrijf een vitaliteitsbudget? Informeer dan of het mogelijk is om met de gehele organisatie sporthorloges zoals Fitbits of Garmins te dragen. Ook zijn er apps zoals Ommetje. Deze kan je gratis downloaden en hier heb je voldoende aan je telefoon. Tafeltennistoernooien, dartcompetities of tafelvoetbaltafelwedstrijden organiseren zijn ook speelse manieren om zelfs de collega’s die het meeste aan hun bureau vastgeplakt zitten mee te krijgen.

 

Pijntjes

Dit artikel gaat voornamelijk over meer bewegen, maar een actieve levensstijl en zithouding gaan hand-in-hand met elkaar. Dit omdat we toch gemiddeld 7 à 8 uur zitten. Door veel (verkeerd) zitten en minder te bewegen dan je zou moeten, kan je pijntjes krijgen. Een veelvoorkomende beroepsziekte is RSI. Ook wel Repetitive Strain Injury genoemd. Dit krijg je wanneer bewegingen regelmatig verkeerd worden herhaald. Dit leidt uiteindelijk tot een ontsteking. Als dit te lang aanhoudt is er een kans op jarenlange belasting. Dit kan voorkomen worden door de juiste werkhouden aan te nemen en genoeg te bewegen.

 

Hoe herken ik de klachten?

RSI-klachten zijn vaak te herkennen aan onderstaande symptomen.

 

  • Stijfheid in het lichaam;
  • Tintelende handen en vingers;
  • Pijn in pols, schouders, armen, nek, vingers;
  • Hoofdpijn;
  • Bij het uitvoeren van het werk nemen de klachten toe.

 

Dus…

Ben je al veel aan het bewegen? Super! Ga zo door. Heb je er wel nog moeite mee en voel je je eind van de dag minder productief? Bekijk hier dan nog een paar tips.

  • Neem de trap in plaats van de lift;
  • Ga lopen tijdens het telefoneren;
  • Bied aan om vaker drinken te halen voor jezelf en je collega’s;
  • Probeer zo veel mogelijk te lopen of te fietsen naar uw werk;
  • Parkeer de auto iets verder;
  • Maak vaker een wandeling tijdens de pauze;
  • Loop naar je collega’s om iets te vragen in plaats van te e-mailen;
  • Ga op een andere verdieping naar de wc;
  • Daag collega’s uit voor een toernooi of een potje tafeltennis/darten of iets anders.

 

Heb jij nog tips voor ons om actiever te zijn tijdens je werkdag? Laat het ons vooral weten!

 

Zin om eens een (virtueel) kop koffie met ons te drinken? Neem  contact met ons op of bel naar 0229 317 444 en wij maken graag kennis met jou. Wil je meer informatie over actuele onderwerpen, HR gerelateerde artikelen of over wie PAVO is? Dat kan ook! Neem een kijkje op onze  nieuwspagina.

Tags : bewegen, kantoor, kantoortijden,