In zeven stappen een origineel MTO


In zeven stappen een origineel MTO

Publicatie datum 13 april 2021

Auteur: Yvonne Dekker

Het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) is voor het ene bedrijf een jaarlijkse verplichting waar weinig follow-up aan wordt gegeven en voor het andere bedrijf een waardevol middel om inzicht te krijgen wat er speelt binnen het bedrijf. Wat is het voor jou?  

 

MTO

STOP! Weet je dat je het MTO kunt vormgeven zoals je zelf wilt? Heb je wel eens gedacht aan een andere benaming die beter bij jouw bedrijf past? Zorg dat het past bij je bedrijf en wees origineel. Dus nee, niet het ‘standaard’ MTO die je jaarlijks houdt, maar een leuk onderzoek die steeds een andere invalshoek heeft. In dit artikel geven wij tips aan de hand van een stappenplan. 

 

Stap 1: 

Houd twee vragenlijsten per jaar. Bepaal het doel per vragenlijst. 

 

Stap 2: 

Kies een titel/naam voor de vragenlijsten, afhankelijk van het bepaalde doel. Wees creatief in de naam, deze mag best de aandacht trekken. 

 

Stap 3: 

Kies de data van communiceren. Houd hierbij rekening met de vakanties en eventuele gesprekken die je voert. Resultaten kunnen namelijk als input dienen voor bijvoorbeeld functioneringsgesprekken. 

 

Stap 4: 

Kies de thema’s waar je vragen over wilt stellen. Wij raden aan om 6 thema’s per vragenlijst aan te houden en vervolgens wat algemene vragen die je doel versterken. 

 

Stap 5: 

Kies per thema je vragen. Wij raden aan om 5 vragen per thema te stellen. 

 

Stap 6: 

Communiceer de uitkomsten en zorg ALTIJD voor een follow-up. Als je er geen follow-up aan geeft, hoef je hem ook niet af te nemen.  

 

Voorbeeld organisatie X 

De laatste stap is zorgen voor een goede follow-up. Wees transparant en communiceer de uitkomsten met de medewerkers. Kies bijvoorbeeld 5 items uit waar je de komende 6 of 12 maanden op gaat focussen. Bepaal het aantal pijlers aan de hand van de tijd die je eraan kunt besteden. Niets is vervelender dan doelen niet behalen. Je kunt je doelen vaststellen op basis van wat veel medewerkers hebben gezegd/aangegeven of iets wat veel impact kan hebben. Zorg dat dit zichtbaar is en maak het verschil! 

 

Tot slot nog wat tips: 

  • Kies de juiste naam voor je vragenlijst; 
  • Prikkel je medewerkers door jaarlijks een ander onderwerp te onderzoeken; 
  • Kies de juiste vragen en deze mogen best een ‘tikkeltje’ anders zijn; 
  • Houd twee vragenlijsten per jaar zodat ze niet te lang zijn; 
  • Zorg dat je medewerkers de vragenlijst anoniem kunnen invullen; 
  • Houd altijd je doel voor ogen; 
  • Zorg altijd voor terugkoppeling, bijvoorbeeld een rapportage waarin de resultaten beeldend worden uitgelegd (grafieken, afbeeldingen) of geef een presentatie aan je medewerkers; 
  • Kies je doelen en zorg voor verbetering! 

 

Contact

Het Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) is een handig HR-instrument. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op. Wil je op de hoogte blijven van de actualiteiten rondom HR en Recruitment? Hou de nieuwspagina in de gaten. Vergeet PAVO Advice niet te volgen op LinkedIn, Instagram en Facebook!

 

Gerelateerde artikelen

Gelukkige werknemers? Dat heb je zelf in de hand! 

Wat kan PAVO Advice voor jou betekenen?

Hoe je in vier stappen kan besparen op de verzuimkosten

PAVO Advice, de full-service HR dienstverlener in West-Friesland

Tips en trick om HR te digitaliseren

Wanneer mag ik iemand ontslaan?

Thuiswerken doorzetten na de crisis?

Casus: RPO

 

Tags : consultant, doel, HR, hradvies, medewerkerstevredenheidsonderzoek, MTO, werknemers,