Minimaliseer de afleiding tijdens het thuiswerken nu! 


Minimaliseer de afleiding tijdens het thuiswerken nu! 

Publicatie datum 1 september 2020

Update: 1 september 2020

Thuiswerken ziet er voor iedereen anders uit en is niet altijd rozengeur en maneschijn. Er zijn al eerder tips gedeeld over hoe je praktischer kan thuiswerken. Allemaal leuk en aardig dat je dagelijks een wekker zet, je netjes aankleed en tussen de bedrijven door blijft bewegen, maar hoe minimaliseer je de afleiding thuis?  

 

Uit onderzoek van de Intermediair blijkt dat ‘thuis tussendoor even andere dingen doen’ een enorme valkuil is. De grootste verleiders zijn zaken die even geregeld moeten worden, het huishouden en boodschappen. In dit artikel krijg je tips om ‘zaken tussendoor’ te verminderen.  

 

Opruimen en schoonmaken 

Hygiëne technisch wordt het sowieso aangeraden om met regelmaat je huis schoon te maken. Maar als je bijvoorbeeld aan de eettafel of in de woonkamer moet werken, is het makkelijk om als ‘excuus’ je woonkamer te gaan opruimen omdat er een vaas verkeerd staat. Dus zorg ervoor dat je deze drang voor bent. Ook zorgt een rommelig bureau voor ruis. Kijk kritisch naar je werkplek en welke spullen moeten er echt liggen? Voor specifieke opruimtips kan je Marie Kondo raadplegen. Zij is de koningin van het ont-spullen en heeft tips voor het thuiswerken.  

 

Social media als stoorzender 

Hoe vaak gebeurt het dat je je zinnen gezet hebt op werk gerelateerde taken wanneer je net een WhatsApp bericht krijgt. En zonder dat je het door hebt ben je minuten verder. WhatsApp, Facebook, Instagram, LinkedIn en noem het maar op zijn echte verleiders. Om te voorkomen dat je telefoon er ‘even’ bijgepakt wordt, kan je je telefoon uitzetten, het geluid uitzetten en in ieder geval je notificaties uitzetten. Je kan ook je telefoon op vliegtuigstand zetten, een wekker zetten voor actieve werkfocus en je telefoon aan de andere kant van de kamer leggen. Zo kan je in ieder geval even zonder mobiele berichten in de vorm van afleiding werken. 

 

Hoofd, schouder, knie en teen 

De hele dag zitten is niet goed voor je (postuur). Probeer zo nu en dan even te staan en te strekken. Door meer te staan en te bewegen, zorg je ervoor dat je bloedsomloop actief blijft. Dit zorgt ervoor dat je fitter blijft en het vermindert stress volgens de HartstichtingHierdoor kan je langer gefocust werken.  

 

Heb je een hoger plateau in huis? Denk aan een kast of plank tegen de muur. Je kan hier je laptop op zetten om een staan bureau na te bootsen. Het verplaatsen van je werkplek zorgt voor nieuwe impulsen. Dus als je de mogelijkheid hebt om je laptop/werkplaats te verplaatsen, zeker doen! Wie niet sterk is, moet creatief zijn.  

 

Koptelefoon op  

’s Avonds is het waarschijnlijk heel gezellig om met je huisgenoten, partner of kinderen samen in een huis te zijn. Maar overdag, wanneer je werkverplichtingen hebt, kan het erg veel zijn. Je kan een geluiddempende koptelefoon opzetten zodat je in je eigen bubbel kan werken.  

 

Notities schrijven 

Er gebeuren op een dag zoveel dingen. Een collega kan bellen om te vragen of je een document wilt doormailen of tijdens een telefoongesprek blijkt dat je een paar dingen moet doen. Met een kladblok naast je computer, kan je dit makkelijk bijhouden. Zo blijf je niet met de gedachten hangen dat je iets vergeten bent, maar er niet op kan komen. Het klinkt zo simpel, maar wordt nog te weinig gedaan. Je kan aan het einde van de dag ook bijhouden hoeveel je precies gedaan hebt.  

 

Bonustip 

Wees niet te streng voor jezelf. Is het raar dat de focus weleens weg is? Nee. Ben je de enige die langer op Facebook kijkt tijdens werktijd dan de bedoeling is? Nee. Maakt het je uniek dat je zonder dat je het door hebt 20 minuten kattenfilmpjes aan het kijken bent? Ook niet. Geniet ook van de momenten dat je afgeleid bent. Want de afleiding kost misschien (veel) tijd, maar boos zijn op jezelf daarna ook. Geen enkele dag loopt perfect, maar dat maakt je menselijk.  

 

Contact 

Zin om eens een (virtueel) kop koffie met ons te drinken? Neem  contact met ons op of bel naar 0229 317 444 en wij maken graag kennis met jou. Wil je meer informatie over actuele onderwerpen, HR gerelateerde artikelen of over wie PAVO is?  Dat kan ook! Neem een kijkje op onze  nieuwspagina  

 

 

Tags : bewegen, minimaliseer afleiding, thuiswerken, tips,