Thuiswerken maakt eenzaam


Thuiswerken maakt eenzaam

Publicatie datum 11 november 2020

Auteur: Esmee Veenstra

Voor veel mensen is het ‘normaal’ geworden om dagelijks thuis te werken. De een doet dit vanaf maart als dagelijks kost en de ander twee weken sinds de laatste persconferentie. Je spreekt je collega’s vaak alleen nog via het beeldscherm en het grootste uitje van de week is de vuilnisbak buiten zetten. Dit maakt mensen steeds meer eenzaam. De vraag is daarom: hoelang houden we het thuiswerken nog vol?

 

Drie groepen thuiswerkers

Gijs Coppens, gz-psycholoog deed onderzoek voor het platform OpenUp.care. Hier wordt bekeken wat de impact van het coronavirus op de mentale gezondheid van werkend Nederland is. In oktober zijn 1048 mensen steekproefgewijs uitgekozen om te bekijken hoe het met hen gaat. 33% geeft aan dat ze angstiger zijn geworden dankzij de maatregelen. 60% van de ondervraagden mist de sociale activiteiten en contacten. Gijs heeft dankzij dit onderzoek drie groepen thuiswerkers kunnen aanwijzen die het meeste met eenzaamheid worstelen.

 

1. Millenials.

Dit zijn mensen die tussen 1981 en 1996 geboren zijn. Coppens zegt hierover: ‘Zij zijn opgevoed moet het idee dat de wereld maakbaar is. Als er iets tegenzit, zijn ze eerder vatbaar voor teleurstelling. Ook hebben ze het materieel gezien vaak minder goed voor elkaar. Bovendien zijn ze opgevoed met een uitgebreid sociaal netwerk waar ze momenteel moeilijker mee kunnen afspreken’.

 

2. Alleenstaande mannen van boven de vijftig.

Dit is een groep die het sociale gebeuren van de werkvloer mist. Het komt door opvoeding. Er wordt gezegd dat vrouwen beter zijn in het organiseren van sociale contacten. Zij maken sneller een praatje bij de plaatselijke buurtsuper. De mannen van deze generatie zijn meer opgevoed met een competitiedrang dan met het gevoel van verbinden.

 

3. Leden van gezinnen waarin de spanning oploopt.

Deze groep laat zien dat eenzaamheid niet subjectief is. Ze zijn in principe niet alleen, maar door de omstandigheden voelen zij geen connectie met hun groep/gezin. Hierdoor voelen ze eenzaamheid. Deze mensen kunnen normaal gesproken hun energie halen uit een praatje bij de voetbalclub of op het schoolplein. Nu moeten ze thuiswerken in een gespannen sfeer.

 

Geen oplossing, maar wel toenadering

Het praatje bij de koffiemachine missen we nu. In de ruil daarvoor kunnen we chatten, bellen en zoomen. De digitale oplossingen kunnen het gevoel van fysiek contact en communicatie niet overnemen. Wel kan een WhatsApp, e-mail of andere vorm van digitale communicatie een gevoel van eenzaamheid voor een korte duur wegnemen. Sociale cohesie onder collega’s blijft belangrijk ondanks het velen thuiswerken. Er zijn veel mogelijke initiatieven om met je collega’s bezig te blijven. Je kan elkaar zoomen tijdens de lunch. Een e-mail met een grappig plaatje sturen of de werkgever vragen of er collega’s random aan elkaar gekoppeld kunnen worden via Zoom, Teams of Skype. Zodat er een kwartiertje over koetjes en kalfjes gepraat kan worden.

 

Inspiratie

Probeer inventief te denken of struin het internet door voor leuke initiatieven. Het Arboportaal deelt bijvoorbeeld inspiratie en tools. De drempel ligt vaak hoog om aan te geven dat de eenzaamheid je opbreekt. Daarom ligt de verantwoordelijkheid grotendeels bij de werkgevers. Vraag daarom als werkgever persoonlijk hoe het met mensen gaat. Het is makkelijk om het te vragen via een groepschat, maar dan blijft de drempel alsnog hoog liggen voor het personeel. Je hoeft niet de rol van therapeut op je te nemen. Maar kennis hebben over de mentale gezondheid van je werknemers is erg belangrijk, vooral nu.

 

Contact

Wil je een goede werkgever zijn tijdens en na deze crisis en wil je dat je personeel zo gezond mogelijk dit doorstaat? Communiceer met hen, bedenk leuke initiatieven. Dit kan van een 1-op-1 wandeling met je werknemers zijn tot een cadeautje op de post sturen. Wil je op de hoogte blijven van de actualiteiten rondom HR en Recruitment? Hou de nieuwspagina in de gaten of neem contact met ons op. Vergeet PAVO Advice niet te volgen op LinkedIn en Facebook!

 

Foto door Andrea Piacquadio via Pexels

 

Gerelateerde artikelen

Dankzij verplichte quarantaine raden werkgevers de coronaMelder af

Wanneer mag ik iemand ontslaan?

Meer fysieke klachten tijdens het thuiswerken

Moe, emotioneel en een korter lontje door coronastress

Communiceren met personeel

Werkstress op de werkvloer: hoe herken en voorkom je het?

Tags : collega, Communicatie, eenzaamheid, thuiswerken,