Vakantiedip voorkomen? Dat doe je zo


Vakantiedip voorkomen? Dat doe je zo

Publicatie datum 20 augustus 2020

2020 is tot zover een bijzonder jaar geweest. Vanaf maart stonden de meeste levens op hun kop. Veel mensen zijn vermoeider, emotioneel en meer gestrest. Het kan daarom zo zijn dat je meer behoefte hebt aan vakantie dan je eerdere jaren had. 

 

Post Holiday syndrome

Met hoeveel plezier je ook naar je werk gaat, een dipje na de vakantie kan iedereen overkomen. In normale omstandigheden hebben gemiddeld 1 op de 3 werknemers tussen de 25 en 40 jaar al last van ‘post holiday syndrome. Dit is de moeite/weerstand die je voelt om de draai na je vakantie weer te vinden op het werk. Het kenmerkt zich door slecht slapen, een beetje somberheid en een half opgeladen batterij. Let er vooral op tijdens je vakantie dat je echt de tijd neemt en tot rust komt. Maar ook dat je niet meteen te veel wilt doen op het werk. Want eerlijk is eerlijk, de eerste dag na de vakantie is normaal gesproken niet de meest productieve dag van het jaar. In dit artikel delen we enkele tips om met meer gemakkelijker op te starten na de vakantie.

 

Later in de week starten

Als je vakantiedagen het toelaten wordt het aangeraden om niet op maandag meteen je eerste dag te starten. Zo voorkom je stress op zondag. En val je niet meteen weer terug in je oude ritme. Ook is het ergens wel relaxt, dat de eerste week niet een complete week is. En zo is de overgang van vakantie naar je normale werkritme ook kleiner.

 

Rustig opstarten

Probeer in ieder geval de eerste dag rustig op te starten. Het wordt aangeraden om in ieder geval de eerste dag geen afspraken te plannen vooral te focussen op de mailbox. Het legen hiervan geeft heel veel rust. Je kan bij de nieuwste starten in plaats van bij de oudste. Dit omdat veel ‘zaken’ zich binnen enkele dagen al oplossen.

 

To-do lijstje

Maak de dag van tevoren of de dag zelf, voor je weer gaat beginnen een to-do lijstje voor de eerste dagen. Zo heb je helder wat je precies moet doen en blijven er niet allemaal ‘moetjes’ in je achterhoofd spoken. Dit scheelt stress. Het opstellen hoeft niet lang te duren. Meestal duurt het zo’n 15 minuten om alle prioriteiten op te schrijven. Als dit voor jou werkt, kan je erover na denken om dit ritueel aan te houden. Verschillende managementgoeroes adviseren overigens om dit iedere week te doen.

 

Tijdig afronden

Aan achteraf geklets heb je vrij weinig, daarom geven we de tip op voorhand al. Een goede voorbereiding is het halve werk. Het is nou eenmaal erg vervelend als je zaken half achter laat en je enkele weken precies op hetzelfde punt moet verder gaan. Ook is de kans groot dat de projecten in je hoofd blijven spoken. Dit is niet bevorderlijk voor de vakantiedip. Begin daarom op tijd aan het afronden van projecten. Zo ga je dus, en rustiger je vakantie in en zo kan je ook meer ontspannen opstarten na de vakantie.

Contact

Wil je op de hoogte blijven van de actualiteiten rondom HR en Recruitment? Hou de nieuwspagina in de gaten of neem contact met ons op!

 

Foto door Element5 Digital via Pexels

 

Gerelateerde artikelen:

Smartphone: Vriend of Vijand? 

‘Er zijn geen voordelen verbonden aan thuiswerken..’

De Nederlandse vacaturemarkt heeft 28% ingeleverd sinds de Corona uitbraak

Thuiswerk tips

Tags : lege dip, projecten, Vakantiedip,