Werkstress op de werkvloer: hoe herken en voorkom je het? 


Werkstress op de werkvloer: hoe herken en voorkom je het? 

Publicatie datum 16 oktober 2020

Auteur: Rianne Steinz

Werkstress is een van de meest voorkomende beroepsziekte in Nederland. Er worden steeds meer eisen gesteld aan het werk en hogere verwachtingen aan de werknemers. Het gemiddelde aantal werkstress-gerelateerde dagen liep in 2019 op naar 30 dagen. In 2015 waren dit er nog maar 24 dagen. Verzuim kost jou als werkgever zo’n €250 euro per dag. Wil jij dit als werkgever voorkomen? Lees dan gauw verder! 

 

Hoe ontstaat werkstress? 

Eén van de oorzaken van werkstress is het hebben van een hoge werkdruk tijdens het werk wat voor langere tijd aanhoudt. Als de werknemer de hoeveelheid werkzaamheden niet afkrijgt in de tijd waarbinnen dat werk af moet zijn, kan werkdruk ontstaan. Werkstress ontstaat vaak als werkdruk gepaard gaat met onder andere een van de volgende dingen: beperkte mogelijkheden op het werk, geen steun van collega’s, pesten en ongewenst gedrag en problemen in de privésituatie. Het langdurig aanhouden van werkstress kan uiteindelijk tot een burn-out leiden, en dat is nu juist iets wat we niet willen! 

 

Hoe herken je het bij je collega’s? 

Werkstress is over het algemeen lastig te herkennen omdat het zich bij ieder persoon anders uit. Onderstaande kenmerken kunnen signalen zijn: 

 

  • Snel geïrriteerd (aan anderen) /agressief; 
  • Meer roken/drinken; 
  • Meer medicijngebruik; 
  • Vaker ziek melden; 
  • Mentaal instabiel; 
  • Slecht presenteren/lagere productiviteit; 
  • Ontevredenheid; 
  • Vergeetachtigheid; 
  • Niet nemen van pauzes of rust; 
  • Verminderde betrokkenheid. 

 

Wat zijn de nadelen van werkstress? 

Dat werkstress op korte termijn nooit leuk is, is logisch. Maar er zijn er ook meerdere lange termijn lasten. De bekendste is een burn-out. Hierdoor kan een werknemer voor een langere tijd niet aanwezig zijn. Hiernaast zijn er meerdere nadelen: 

 

  • Lichamelijke klachten waardoor meer ziekmeldingen; 
  • Invloed op de sfeer op de werkvloer; 
  • Slechter presenteren op de werkvloer; 
  • Werknemers hebben minder plezier in het werk; 
  • Meer kans op ongevallen op de werkvloer; 
  • Afname kwaliteit van het werk/productieverlies. 

 

Hoe kan je het voorkomen? 

Het is belangrijk dat je betrokken bent bij je werknemers zodat je signalen vroegtijdig kunt herkennenAls je het signaleert, kan jij je werknemer helpen en er samen wat aan doen.  

Naast het vroegtijdig oppikken van signalen is het ook belangrijk om te zorgen dat de juiste middelen aanwezig zijn om werkstress te voorkomenWat kun je zoal doen? 

 

  • Laat werknemers hun werkzaamheden zelf indelen; 
  • Stem verschillende functies op elkaar af zodat ze elkaar kunnen ondersteunen bij drukte; 
  • Zorg voor de juiste apparatuur om het juist uit te kunnen voeren van de taken; 
  • Zorg voor voldoende pauzes en stimuleer ze ook om deze te nemen; 
  • Stimuleer opleiding en ontwikkeling in de organisatie; 
  • Zorg voor goede en recente functieprofielen, zo weten werknemer wat er verwacht wordt; 
  • Bespreek werkstress/werkdruk in een overleg/teammeeting, maak het bespreekbaar; 
  • Het openstellen om gebruik te maken van flexibele arbeidsvoorwaarden; 
  • Het zorgen van sociale steun voor zowel onderling als vanaf leidinggevendefuncties; 
  • Richt een ruimte in waar werknemers zich kunnen ontspannen; 
  • Plan een keer per maand een ‘feedback uurtje’ in, hierbij geven collega’s onderling feedback aan elkaar. 

 

Contact 

Wil je op de hoogte blijven van de actualiteiten rondom HR en Recruitment? Hou de nieuwspagina in de gaten of neem contact met ons op. Vergeet PAVO Advice niet te volgen op LinkedIn en Facebook!

 

Foto door David Garrison via Pexels

 

Gerelateerde artikelen

Wanneer mag ik iemand ontslaan?

Oproepkrachten in 2020, hoe en wat?

‘Er zijn geen voordelen verbonden aan thuiswerken..’

De Nederlandse vacaturemarkt heeft 28% ingeleverd sinds de Corona uitbraak

Recruitment in de zomer op een lager pitje 

Tags : burn-out, druk, werkstress,